donderdag 2 juni 2016

Gerdina Huberta Harte 1914-1995



En dan open je je mailbox....en vind je een mail die via genealogie online verzonden is met dit bericht: 

Beste Lenie,
Ik ben een zoon (Rotterdam, 3.11.1939) van Gerdina Huberta Harte (Tiel, 13.6.1914) en Wilhelmus van Wijhe (Maastricht, 9.9.1916). Mijn grootvader was Johannes Jacob Harte (Tiel, 3.1.1878) en mijn grootmoeder Alida Vermeer (Tiel, 30.4.1874). Ik heb beide grootouders helaas niet gekend. Mijn moeder en haar broer Johannes Jacob (geb. ?) staan op je stamboom beiden vermeld als "niet openbaar". Omdat ze beiden zijn overleden, zouden ze nu als zodanig vermeld kunnen worden.
Ik ben niet intensief met mijn familiegeschiedenis bezig maar naarmate ik ouder wordt, neemt wel de belangstelling toe. Een bekend verschijnsel, neem ik aan. 




In mijn hoofd beginnen de genealogie belletjes keihard te rinkelen. Dus voor ik een antwoord stuur eerst even in mijn genealogie programma ( ik gebruik Brothers Keeper met veel plezier moet ik zeggen) nakijken wat ik bezit van Gerdina Huberta Harte. En ja zij staat echt in mijn genealogie. Dus klim ik in de pen om deze meneer (die later een neef in de 3e graad blijkt te zijn)  een antwoord te sturen. Samen met een overzicht van onze genealogie, want daar heb ik het voor, om iedereen die er belang bij heeft te voorzien van mijn gegevens. Dat hij ook een paar foto's van zijn moeder en ook nog 1 van zijn opa meestuurt is een leuke verrassing. 

Op de vraag of ik die mag gebruiken in onze genealogie kreeg ik dit antwoord:
{Ik heb er geen bezwaar tegen dat je de trouwfoto van mijn ouders in je genealogie gebruikt, ik heb hem gemakshalve bijgesloten, samen met een jeugdfoto van mijn moeder. Ik vond ook een foto van mijn opa, Johannes Jacob Harte, in zijn werkplaats bij de Rotterdamse tram (hij staat links, met die indrukwekkende snor).}

Waar moet je Gerdina Huberta  nu plaatsen in de genealogie Harte ?  Dan moeten we beginnen in Tiel waar haar vader Johannes Jacobus Harte geboren is op 03-01-1878 als zoon van Hieronymus Harte en Gerdina Huberta van Hattem (we weten nu gelijk dat zij vernoemd is naar haar grootmoeder) en haar moeder  Alida Vermeer ook geboren in Tiel, op 30-04-1874, Johannes en Alida trouwen voor 1902 in Tiel, waarna zij samen 6 kinderen in Tiel krijgen, Hieronymus in 1902, Arie in 1905, Hendrik Willem in 1908, Willem Hendrik in 1909, Gerdina Huberta in 1914 en Johannes Jacob in 1918.                   
Alida overlijd in Tiel op 22-10-1931, waarna Johannes te Tiel een tweede huwelijk aangaat op 29-06-1933 met Janna Rijnders. Johannes woonde sinds 1922 al in Rotterdam, op de Zaagmolenkade nr 5 en werkte als wagenmakersbaas bij de R.E.T (Rotterdamsche Electrice Tram).

Hier de foto van Johannes met snor in zijn werkplaats. Johannes overlijd te Rotterdam op 22-09-1939 .                                                     
         

Dochter Gerdina Huberta geboren op 13-06-1914 te Tiel brengt haar eerste jeugdjaren door in Tiel maar als ze 8 jaar is verhuisd ze samen met het gezin naar Rotterdam en zij trouwt daar op 26-04-1939 met Wilhelmus van Wijhe, hij is geboren op 09-09-1916 in  Maastricht als zoon van Johannes Ludovicus van Wijhe en Maria Helena Bartels. Willem is eerst meubelmaker, en later ambtenaar ministerie van defensie .Willem overlijd in Amsterdam op 10-03-1961, Gerdina (zeg maar Dina of Dien) overlijd in Schagen op 31-05-1995. Op nog geen 12 km van mijn woonplaats. Een heel blogje naar aanleiding van een mailtje is weer eens wat anders en heel erg verrassend.



Geen opmerkingen: