donderdag 5 juli 2012

Het begin

Waarom begin je aan het uitzoeken van je familie wordt mij toch regelmatig gevraagd. Dat zal voor een ieder een andere aanleiding zijn. Voor mij begon mijn zoektocht naar mijn voorouders in 1977 toen ik in het bezit kwam van het trouwboekje van mijn opa en oma Jan Harte en zijn vrouw Hillechien Harte-Geersema.

       
Het is een bruin kartonnen boekje wat door ouderdom en de vele handen die het hebben vastgehouden, helemaal versleten, en gescheurd is. Heb dit boekje een paar jaar bewaard in een doosje met allerlei dingen die ik belangrijk vind. Soms nam ik het in handen en las dan de namen van mijn vader en zijn broers en zusters. Na verloop van tijd werd ik toch wel nieuwsgierig naar de rest van mijn voorouders. En toen begon mijn zoektocht in archieven. Het eerste wat ik ging uitzoeken waren de algemene B.S. gegevens.
Verhalen hebben alle familie’s wel en dus ook in mijn familie (HARTE) hoorde ik als klein meisje dat wij afstamden van een schoorsteenveger die vanuit het zuiden, italie-spanje-frankrijk naar ons koude Nederland was gekomen.
Waar men dat op baseerde? Ik neem aan omdat wij allemaal, niemand uitgezonderd, toch wel een donker uiterlijk hebben. Vooral hele donkere bruine ogen, een huid die in de zon heel snel bruin tot diep bruin kleurt, donker bruine haren. En dus ook donkere wenkbrauwen.  En daarbij onze lengte, we zijn niet zo groot, ook de mannen niet. Zelf ben ik maar 1.meter 58 cm.
Maar er was ook nog een ander verhaal nl; Dat er in Duitsland net over de grens een kasteeltje ofwel een familiehuis staat. En dat we dus afstammen van een Adelijke Duitse familie. Iemand had ooit een kerkhof daar bezocht en grafstenen met onze familienaam gefotografeerd. Wie dat is geweest is mij nooit duidelijk geworden en waar die foto’s gebleven zijn weet ik ook niet.
En dan overlijd onze “kleine”omaatje Hillegien Harte-Geersema in 1977 en krijg ik haar trouwboekje. Wat mij dus aanzette om onze familie uit te gaan zoeken. Na een tijdje werd mij wel duidelijk dat die schoorsteenveger naar het land van de fabels gestuurd kon worden. Maar Duitsland kwam wel in zicht. Onze eerste Hollandse voorvader kwam uit Hamburen een klein dorp onder de rook van Osnabruck. Net over de grens in Bentheim. Samen met mijn neven Willem en Constant Harte ben ik daar in de omgeving gaan kijken. We hebben er een inderdaad een familiehuis met het opschrift Harte gevonden.  Constant heeft nog contact gehad met Brigitte Jancke, die veel van de familie Harte uit Duitsland weet. Ik heb die dag niet goed opgelet dus ben hier het spoor in Duitsland bijster. Ook een foto heb ik niet van dit familiehuis. Hoe dom kan je zijn. Maar ik had op dat moment alleen maar aandacht voor de schitterende omgeving. En daarbij is mijn Duits heel slecht. Misschien zijn er nog mensen in de familie of aangetrouwd die wel het Duits beheersen en het leuk vinden om de aansluiting daar te onderzoeken. Ik laat het bij de Duitse gegevens die ik nu heb.
Aangestoken door het enthousiasme van de medewerkers van allerlei archieven, ben ik ook de familie van mijn moeders kant gaan uitzoeken. Sinds ik op het internet  gegevens kan vinden, en er heel veel scans van huwelijksakten e.d te vinden zijn, hoef ik niet meer zo vaak het land in om archieven te bezoeken. Maar nog altijd ben ik blij dat ik het op deze manier heb geleerd en nog steeds ben ik reuze dankbaar voor alle hulp die ik gekregen heb van de archiefmedewerkers,  van o.a. Assen, Tiel, Schiedam, Ridderkerk, en nog veel meer..
Door het zoeken in archieven werd voor mij een hele nieuwe hobby geboren, en ben daar nog dagelijks mee bezig. Soms omdat ik weer nieuwe gegevens heb gekregen of gevonden. Soms gewoon omdat ik alle tikfoutjes en dergelijke verwijderen moet uit mijn programma. In het begin was ik niet zo precies blijkt nu achteraf wel, maar elke dag komt mijn genealogie er een stukje beter verzorgd uit te zien.
Had ik in het begin alleen maar oog voor alle datums, nu vind ik wat er omheen hoort eigenlijk nog belangrijker, elke keer wil ik meer weten, meer vinden.
Onderussen heb ik al mijn gegevens op Geneanet en Genealogie online gezet. En dat resulteert in leuke contacten via de mail. 

Geen opmerkingen: