maandag 16 juli 2012

Twee geloven op een kussen....


Soms krijg je pas later door dat er iets speciaals gebeurt is in je familie. Pas nadat ik mijn gegevens in de computer had verwerkt, kwam ik er achter dat in het gezin van Johann Hermann uit Hamburen iets heel speciaals was gebeurt. Tenminste ik vind het best wel speciaal.





Hoflaan in Cralingen rond 1900.


Johann kwam uit Duitsland, wellicht (maar dat is geen conclusie maar een beetje geromantiseerd door mij) om een beter leven op te bouwen. Hij is in Cralingen (Rotterdam) neergestreken en werd daar timmerman.
Johann Hermann Harte, gereformeerd, geboren in Hamburen op 27-12-1681, trouwt in Cralingen op 16 oktober 1718 met Cornelia (Neeltje) van der Meer (Vermeer), zij is geboren in Cralingen .

Jan Harte krijgt in het jaar 1729 toestemming van de gemeente om een timmermanswerkplaats aan de Hoflaan te beginnen.
Samen krijgen Jan en Neeltje 6 kinderen tussen 1719-1727. Neeltje overlijdt op 20 april 1727 na de geboorte van Gerritje op 13 april 1727, het kleintje heeft maar een maand geleefd.
Haar kinderen zijn allemaal Gereformeerd gedoopt, en mijn tak stamt van haar af.

Jan die nu met 5 kleine kinderen zit trouwt 10 maanden later in Cralingen op 08 februari 1728 met de Rooms-Katholieke, Christina Boonhout (Baumholt) ook Bomholt, die geboren is ca. 1700 in Freckenhorst ( Westphalen) Samen krijgen zij nog eens 6 kinderen, maar deze kinderen werden Rooms-Katholiek gedoopt.

De drie jongens uit dit samengestelde gezin werden:  timmerman, huistimmerman en mr. timmerman.
Uit dit gezin is dus een Gereformeerde tak en een Rooms-Katholieke tak ontstaan.

Maatschappelijk kwam er ook een verschil in deze nazaten van beide moeders. De gereformeerde kant bracht ambachtlieden, zoals timmermannen, metselaars, en later arbeiders voort, terwijl de Rooms-Katholieke tak daarentegen opklom met koopmannen en zelfs een minister van financieen voortbracht. (daarover later meer).

Heb tot nu geen bewijzen of verklaringen kunnen vinden om het verschil in de maatschappelijke positie van de kinderen uit dit gezin en hun nazaten te verklaren. Dat is dan iets wat ik dan graag zou willen weten.

Geen opmerkingen: