maandag 9 juli 2012

De Oostpoort in Rotterdam

Een van mijn voormoeders, werd geboren nabij de Oostpoort in Rotterdam.Zij heette Sara de Heer en zij werd geboren op 27 augustus 1724 als dochter van Jacob de Heer en Cornelia Kievits, Zij huwde mijn voorvader Pieter Harte, zoon van Johann Hermann Harte en Cornelia (Neeltje) van den Meer (Vermeer), die geboren werd in Cralingen op 22 augustus 1728 en als beroep timmerman werd, en zelfs meestertimmerman werd, ik heb van hem gevonden dat hij doodskisten maakte voor 18 gulden. Luguber eigenlijk, maar ja, iemand moet die maken. 


Pieter en Sara  trouwde in Rotterdam op 29 juni 1745, en kregen samen 10 kinderen. Sara overlijdt in Rotterdam voor april 1767, waarna Pieter op 13 december 1767 in het huwelijk treed met Aagje Lion, jongedochter van Rotterdam, en dochter van Pieter Lion en Maertje Santvoort, gedoopt te Cralingen op 18 september 1729, Aagje overlijd in Rotterdam op 15 november 1812 en Pieter overlijd op 25 november 1812. Aagje en Pieter kregen geen kinderen, maar Aagje was regelmatig te vinden als doopgetuigen bij de kleintjes van haar stiefkinderen.


Als ik heden ten dagen door Rotterdam wandelt om plekken te vinden die in mijn genealogie voorkomen
is er van de Oostpoort niets meer terug te vinden. Dus ben ik maar eens op het net gaan kijken en daar vond ik in ieder geval relevante gegevens:


De Oostpoort in Rotterdam was een stadspoort die gelegen was ter hoogte van het huidige Oostplein. 


Historie                       
Van de oudste Oostpoort is geen precies bouwjaar bekend. Waarschijnlijk is deze rond 1358 gebouwd. In 1563 is de Oostpoort door een grote brand getroffen. De Oostpoort werd toen hersteld. Op 9 april 1572 trok de Spaanse stadhouder Bossu via de Oostpoort de stad binnen en richtte er een bloedbad  Een tiental Rotterdammers vonden de dood waaronder Burgemeester Roos en Zwart Jan. In 1574 stortte de Oostpoort in.
In 1613 werd een nieuwe Oostpoort gebouwd die in 1836 werd gesloopt. De restanten van de poort werden in 1912 afgebroken.
Heden
De gevelsteen uit de poort van 1613 die herinnert aan de inval van Bossu is bewaard gebleven en ingemetseld in het filiaal van de Amsterdamse bank (nu ABN-AMRO) aan het Oostplein. Hier ligt ook het metrostation Oostplein.

Geen opmerkingen: