donderdag 19 juli 2012

Both-Streefkerk verandering van Familienaam.



Jan Janszn [van] Streefkerck, bouwman, overleden te Ridderkerk (aangifte op 19 maart 1727 door zijn zoon, impost 6 gulden betaald), zoon van Jan Pieterszn [van] Streefkerck en Sijtje Gijsbrechtsdr.
dijkgraaf (1694-1719) schepen/heemraad (1694-1716 o.a. vermeld in weeskamer
Ridderkerk inv. no 13 en 14) dijckgraaf van Reijerkerck(1708)
.
  • 6 januari 1675: Jan Jansz Streefkerk, jongeman, testeert, hierin vermeld dat hij, wat betreft de stee, ongeveer anderhalf jaar geleden zijn zuster uitgekocht heeft.
    Bron: Oud Notariëel Archief Ridderkerk, inventarisnummer 7053 (Ons Voorgeslacht 1992 pagina 314).
  • 20 mei 1707: Vermeld in testament van derden: Jan Streeffkerk, dijkgraaf.
    Bron: Oud Notariëel Archief IJsselmonde, inventarisnummer 4993/125 (Ons Voorgeslacht 1992 pagina 315).
Jan Janszn van streefkerk bouwt met zijn dienstbode de landtbouwerije. In de marge: is een halve capitalist.
Bron: "Ridderkerk in de gouden eeuw", uitgave Oud Ridderkerk nummer 10, 1 juni 1980, transcriptie Gemeente Archief Ridderkerk, inventarisnummer 73, pagina 65 (Ons Voorgeslacht 1992 pagina 314-315).
Jan is getrouwd te Ridderkerk op 19 oktober 1681 (ondertrouwd op 23 februari 1681) met Niesje Pietersdr Gelttelder, afkomstig van Charlois, overleden te Ridderkerk (aangifte op 17 januari 1723 door haar man, impost 6 gulden betaald), dochter van Pieter Arienszn Gelttelder en Adriaentje Dircksdr van Stel.
De acht maanden ondertrouw is het gevolg van de trouwbelofte aan twee jonge mannen door Niesje, waarvoor zij zich voor de raad heeft moeten verantwoorden.
Bron: Lidmatenboek Charlois, nummer 2, 168 1 (Ons Voorgeslacht 1992 pagina 315).
Uit dit huwelijk:
  1. Sijtje Jansdr, gedoopt te Ridderkerk op 2 augustus 1682 (getuigen: Neeltje Leenders).
  2. Pieter Janszn, gedoopt te Ridderkerk op 23 januari 1684 (getuigen: niet vermeld).
  3. Ariaentje Jansdr, gedoopt te Ridderkerk op 2 juni 1686 (getuigen ... Pieters Gelttelder).
  4. Meynsje Jansdr, gedoopt te Ridderkerk op 27 juni 1688 (getuigen: Neeltje Ariens).

lijntje dirkje streefkerk 1959

Dit waren voor mij heel lang de eerste voorouders van mijn moeder Lijntje Dirkje Streefkerk 1922-2002, al stond er wel een vader vermeld nl. Jan Pieterse (van) Streeefkerk (geboren ca.1624) later vond ik hem terug en  getrouwd  met Sijghjen Gijsberts (Mes). Deze Jan Pieterse was een zoon van Pieter Roocken, geboren ca.1572)die na lang zoeken weer afstamde van de familie Both uit Streefkerk. De stamlijn loopt dan verder via, Rochus Walichsz ( geboren ca 1540), Wallich Zegersz (ca.1500) ,Zeger Florisz (geboren ca.1420), Floris die Both Zegersz (geboren ca. 1452),  Zeger Gerardsz die Both (overleden ca.1445), Gerijt Geert (Gerard Gerardsz) Moensz(ca. 1340), tot aan Gerard Moenensz (ook: Sijmonsz, Sijmensz).


Dus feitelijk is de familienaam van mijn moeder niet Streefkerk, maar Both. En ben ik van haar het verst in de jaren terug gekomen.  Laatst vond ik van de familie Both een site op het net `Het geslacht Bot uit Streefkerk-Sliedrecht van Andre Both. Dat was voor mij leuk om te lezen en te kijken of ik voor wat betreft de gegevens van eerste Both mensen ik het wel goed had.  En nu ben ik nog zoekende naar de reden van de naamsverandering. Want dat wil ik heel graag weten.

1 opmerking:

Yvonna Both Brusik zei

Yvonna Both
Leuk om je website te vinden,ik was zo aan het Googlen om te zien of ik iets verder kon vinden van de afstammelingen van Jan Jansz (van) Streefkerkc zoon van Jan Pieterszoon en Lijntje/Sijtje Gijsbrechtsdr,Ik ben de nicht van Andre Both wij werken samen met het onderzoek van alle takken Both-Bot-Buth-Bodt .
Greeting from Canada
Yvonna
[pyboth@gmail.com]