dinsdag 10 juli 2012

Familiebanden

Zomaareen mailtje in de mailbox. Henk Geersema vraagt mij om wat gegevens over de familie Geersema.Het gebeurt nadat ik de gegevens op het internet hebt gezet nu regelmatig dat ik een vraag krijg en brengt dan altijd weer verrassingen. Ook deze keer, want even zoeken en we weten dat Henk een volle neef is van mijn vader. Hij noemde mijn opa en oma, ome Jan en tante Hillie. Nu heb ik van mijn opa en oma nog wel wat foto's dus die stuurde ik mee in het antwoord mailtje.

En dan komt voor mij de verrassing, Henk vraagt me of ik al een foto heb van zijn grootouders van de Geersema kant. Nee, dus! En zijn grootouders zijn dus mijn overgrootouders! Hij stuurt mij de foto en zo heb ik ineens weer een stukje familie zichtbaar om te bekijken. Daar wordt een mens erg vrolijk van van zulke verrassingen.
Dit fotootje is alles wat ik van mijn overgrootouders bezit en nu komen daar dus de gezichten bij!



Jan Geersema en Annechien Geersema-Welling

De naam Geersema was in het begin moeilijk te vinden, vooral als je je als beginneling aan de exacte spelling van de naam houdt. Want in genealogieen maar ook in het archief werd deze naam meermalen als Geertsema geschreven, dus met een t ertussen. En zo heb ik deze familie ook al aardig bijelkaar gescharreld.
Des te leuker dus om nu contact te hebben met een Geersema. Was mijn oma met opa naar Schiedam getrokken voor werk, haar broer Harm (fietsenmaker van beroep) , vertrok helemaal naar Limburg om in de mijn te gaan werken, Dat geeft wel aan hoe veel armoede er heerstte in Drente anno 1850-1900.

Hier nog even de gegevens van Jan en Annechien:
Jan Geersema is Tuinman van beroep en geboren in Gasselte op 20 augustus 1859, zoon van Gerhardus Geersema en Hinderkien Rosies, Hij trouwt in Assen op 5 mei 1886 met Annechien (Annigje) Welling, dienstmeid. geboren in Haren (Noordlaren, Groningen) op 4 maart 1859 , dochter van Harm Welling en Hinderkien Nijland, samen krijgen ze 7 kinderen, Jan overlijd in Assen op 11 juli 1922, 63 jaar oud Annechien overlijd in Assen op 24 december 1938,84 jaar oud.

Annechien kwam in Dente terecht volgens haar PK op 4 juni 1872 toen zij naar Borger kwam en bij haar grootouders ging wonen, in 1883 vertrekt ze naar Assen en is ze in 1886 gehuwd. Samen woonde zij van 1889-1890 in Taarlo (gemeente Vries) en later in Assen.

Geen opmerkingen: