zondag 28 september 2014

Kniepertjes uit het wafelijzer of op zijn Drents een kniepertjes iezer.

Met oud en nieuw was het heerlijk snoepen bij oma Hillechien Harte-  Geersema 1890-1977. Ik kan zelfs de geur nog herinneren maar misschien komt dat wel omdat ik met oudjaarsdag nog steeds kniepertjes eet. (een heerlijk zoet wafeltje)

Op vakantie in Drente en dan ga je natuurlijk naar de jaarmarkt en daar kom je regelmatig nog dames in klederdracht bezig om kniepertjes te maken. Maar zoals oma ze maakte daar kunnen die dames niet aan tippen.

Maar dat was niet wat ik wilde neerpennen hier, want ja, welke Hollander weet nu wat een kniepertje is. Dat ga ik hier vertellen omdat het een herinnering is aan een klein vrouwtje met een sterke Drentse tongval, waar wij vaak op bezoek kwamen.


Als kind zag ik de kniepertjestang al bij oma en vond het elke keer weer reuze spannend als zij op Oudjaarsdag de gaspit aandeed en daar de tang oplegde. Zo kon hij goed heet worden. Oma vertelde dan wel dat zij dat vroeger op de kachel deed, maar met de gaspit gaat het sneller. Voordat oma de tang op de gaspit neerlegde hadden we natuurlijk al wel een hele schaal vol zoet deeg gemaakt dat glom van de boter. En dan het grote moment de tang was heet en oma stopte er een mooi rond balletje deeg tussen en dan ging de tang weer even op de gaspit. Eventjes aan de ene kant dan de tang omdraaien en dan de andere kant nog . Niet veel later lag dan het heerlijke kniepertje op mijn bordje

Het verhaal dat oma er bij vertelde vond ik, en vind ik nog steeds een mooie gedachte. Je maakt namelijk 2 verschillende kniepertjes, platte en opgerolde. De platte krijg je op Oudjaarsdag ten teken dat het jaar voorbij was en helemaal open, je wist wat je had gehad dat jaar, maar het rolletje gaf je op Nieuwjaarsdag, het jaar begint en je kan nog niet zien wat je verwachten kan, voorspoed, tegenspoed en ga zo maar door.Wat een symboliek zit er in dit kleine verhaaltje.

Van oma heb ik ook het recept gekregen al gebruikte zij veel meer vanwege mijn vele ooms.tantes, neven en nichten. hier voor een ieder die het wil proberen het recept van oma:

200 gram bloem                                     
150 gram boter
150 gram suiker en
2 kleine eieren.

De boter zeer langzaam smelten, daarna bloem, suiker en eieren toevoegen en er een geheel van maken, rol van het geheel kleine boterballetjes, verwarm de tang voor , de moderne wafeltangen hebben een thermostaat en die zet men dan op
3 á 4.
De ouderwetse tang verhit men op een gaspit.
Doe een bolletje deeg in het voorverwarmde  ijzer, knijp hem dicht, goed vasthouden als de tang op de gaspit ligt.  Als het wafeltje mooi goudgeel is aan beide kanten, eruit halen en af laten koelen op een roostertje, of voor de Nieuwjaarsdag de wafeltjes oprollen met een rond roetje.

Snoepze!


Geen opmerkingen: