donderdag 2 oktober 2014

De familie le Fort, de voorouders van mijn betovergrootmoeder Pleuntje Sterkman


 
Zoekend naar de familie Sterkman uit Charlois kwam ik voor verrassingen te staan. Van Charlois met mijn betovergrootmoeder Pleuntje Sterkman, kwamen we in Barendrecht  terecht en toen was de koek op. Ik had een Hendrik Sterkman die getrouwd was met Pleuntje Groeneveld en veel verder kwam ik niet. Heel lang niets te vinden. Tot we ontdekte dat zijn eerste vrouw uit Leiden kwam. Dus werd er in Leiden naarstig gezocht met dit resultaat. De naam le Fort blijft een vreemde gewaarwording, misschien is dat wel in de Franse tijd ontstaan, dat weet ik dus nog niet.
  
Le Fort betekend de Stercke.

Jacob (Jaques)  le Fort (de Stercke, Sterckeman), hij overlijd in Rijnsburg ca. 1635 en trouwt met Cathalijne Maertens.

Jacob le Fort (Stercke(man), trouwt voor 1672 met Judith Jans.

Jacob le Fort (Sterck(man), geboren in Leiden op 1672, hij trouwt de eerste keer in 1697 met Maria de Bruijn,  getuigen bij dit huwelijk zijn; oom Marcus Starkeman en de bruidsmoeder Jannetje Pruijs,  zij is geboren in Oegstgeest in 1675, als dochter van Hendrik Bruijnen Persoon en Jannetje Jans Pruijs. Jacob trouwt de tweede keer in Leiden op 1 maart 1711 met Lijsbeth de Bruijn, geboren te Leiden en gedoopt in Leiden op 30 mei 1691, als dochter van Wouter de Bruijn (broodbakker) en Aartje Richout.

Maljaart Sterkman (Sterckeman) geboren in Leiden en gedoopt in Leiden op 16 juli 1698, doopgetuigen zijn; Marcus Sterkeman en Annetje Boekee, hij ondertrouwt in Leiden op 21 april 1724, getuige hiervan zijn; Jacob Sterkeman, zijn vader en Anna Michiels,  met Anna Jans dochter van Jan nn en Anna Michiels. In 1732 trouwt Maljaart de tweede keer in Leiden met Hester Crahee, zij is gedoopt in Leiden op 5 april 1699. Als dochter van Pierre (Pieter) Crahee (Krahee) en Esther (Hester) Kreket., Hester is weduwe van Abraham Jilesse,  Als Maljaart en Hester trouwen woont hij Korte Sandstraat en zij Lange Scheijstraat, de bruidegom brengt 3 kinderen mee en de bruid 1 kind.

Hendrik Sterkman, geboren en gedoopt in Leiden op 22 februari 1733, hij ondertrouwt in Leiden op 2 mei 1760 met Rachel Brodij, zij is geboren in Leiden als dochter van Isaac Brodij en Magdalaine de Troij, Rachel overlijd op 1 juli 1797, Hendrik trouwt de  tweede keer met Pleuntje Groeneveld,zij is geboren in Barendrecht op 14 juli 1737als dochter van Arij Groeneveld en Marijke Kool, Pleuntje overlijd in Barendrecht op 18 januari 1806.

Benjamin Sterkman, dagloner, werd geboren in Barendrecht op 12 maart 1768, hij overlijd in Barendrecht op 26 december 1829, Benjamin trouwt de eerste keer in Heinoord op 25 mei 1794 met Teuna Sneep , zij werd geboren in Westmaas als dochter van Arij Sneep en Cornelia Schreijerbeurs, Teuna overlijd in Barendrecht op 22 maart 1813, waarna Benjamin in Barendrecht op 25 september 1819 trouwt met Aaltje Leentfaar, Aaltje werd geboren in Ridderkerk op 28 november 1784, zij overlijd in Barendrecht op 18 juni 1830.

Hendrik Sterkman, dagloner, werd geboren in Charlois in 1798, hij overlijd in Ridderkerk op 9 augustus 1833 en trouwt in Charlois op 29 augustus 1823 met Susanna Kool, zij werd geboren in Charlois op 24 maart 1802 als dochter van Willem Jacobs Kool en Neeltje Arijsdr Noordzij.

Pleuntje Sterkman, geboren in Charlois op 26 augustus 1834, zij overlijd in Rotterdam op 14 december 1913, en trouwt in Ridderkerk op 1 mei 1863 met Jacob Tieleman, hij werd geboren in Mijnsheerenland 10 mei 1835, als zoon van Andries Tieleman en Alida Zwaan. Jacob overlijd in Ridderkerk op 26 november 1901.

1 opmerking:

Unknown zei

Beste Lenhora,
Ik zit met het trouwboekje van mijn grootouders voor me.
Cristiaan Sterkman zoon van Johannes en Cornelia Frederika van de Wiel.1884

Getrouwd op 2 dec 1908 met:
Maria Henderika Catharina Kersting.1887
Ik heb het hele boekje en als je wil kan ik wat kopie naar je opsturen.
Het boekje van mijn ouders moet ik ook nog ergens hebben.
Ik zal het opzoeken.
Ik ben benieuwd of wij in jou rij voorkomen
Dat Le Fort vind ik wel erg mooi.
Groeten,
Theo Sterkman ( Le Fort )
Geb. Rotterdam 22 april 1941.
Wonende:Schagen 1741 CD.
Hofstraat 27.
0653775815