donderdag 26 mei 2016

 Neeltje van Asch (As, Es)



Na een lange windstilte kom ik weer in de lucht!
Ben weer hard bezig met onze genealogie, probeer wat meer dingen eromheen te vinden.
Op Facebook contacten gelegd met familieleden en zo al heel wat nieuwe dingen te weten gekomen.
En een aanvulling voor het familie foto boek gekregen, maar daarover later.

Ben aan het zoeken naar vondsten inzake de familie Roos en dan vooral over:
Dirk Roos getrouwd met Adriana van Asch, want van Adriana is niet zoveel bekend al heb ik wel een doopdatum van haar: Ridderkerk 25 februari 1776. Maar als ik een doopdatum heb kan ik verder zoeken in zoekakten onder Ridderkerk. Zo gezegd zo gedaan maar in 1776 geen Adriana te vinden, dus nog maar even een paar jaartjes eerder en verder kijken. En ja op 25 februari 1778 vind ik haar.
Het is een heel verhaal bij een doopinschrijving. Lees maar even mee:

Zo kan ik nu dus haar ouders noteren, al zijn zij niet getrouwd met elkaar. Neeltje van As en Arij van der Giessen.
Ook vind ik haar moeders overlijdens akte
Als één van de aangevers staat de naam Dirk Roos, zoon, die het schrijven niet machtig was. Maar ook dat zij de weduwe is van Hendrik Roos. Dus maar weer terug naar zoekakten en daar vindt ik dus inderdaad de huwelijksakte.


Nog even verder gezocht op digitaal Rotterdam naar de ouders van Neeltje en gevonden.

Resumerend:
Neeltje van Asch (van As, van Es) ook genoemd Neeltje Gerritsdr, van As, is geboren in IJsselmonde op 28 september 1742, als dochter van Gerrit van As en Jannetje Geensdr. Bravenboer, Zij heeft een verhouding met de getrouwde Arie van Giessen, wonend onder de Lind, waaruit een dochter werd geboren, die als Adriaantje van Asch werd gedoopt te Ridderkerk op 25 februari 1778, Neeltje trouwt in Rijsoord op 14 mei 1780 met de weduwnaar Hendrik Dirksz. Roos, die eerder gehuwd was met Cornelia Cornelisdr. Commijs.  Neeltjes dochter Adriaantje trouwt in Ridderkerk op 20-04-1804 met Dirk Roos, zoon van Hendrik en Cornelia Commijs.  Vandaar dat op de overlijdens akte van Neeltje Dirk Roos als zoon werd vermeld, maar hij was dus ook haar schoonzoon!! Neeltje overlijd te Ridderkerk op 4 maart 1820, haar echtgenoot Hendrik Roos is haar op 2 september 1810 al voorgegaan. Dochter Adriaantje overlijd in Ridderkerk op 16 april 1847.





Geen opmerkingen: