donderdag 25 oktober 2012

Allemaal vrouwen

Mijn Matriarchale lijn.

Na op verschillende blogs zo’n lijn gelezen te hebben, wilde ik zelf ook wel eens weten hoe deze lijn loopt bij mij. Voor mijn familie die misschien niet weten wat ik bedoel even een verduidelijking:
Meestal wordt het onderzoek naar de familie gedaan langs de lijn van de vader. Maar er kunnen problemen ontstaan als je vader eigenlijk je vader niet is. En dan is het onderzoek langs de lijnen van de moeder haast zeker voor honderd procent zuiver.
Dus heb ik mijn moederlijn gevolgd en ik kom tot rond 1686 en het loopt over 11 generatie’s vrouwen. Dat is dan tot aan mijn dochter die twee jongens heeft, en dus is zij de laatste in de rij.
1.      De eerste voormoeder is Baatje Philipsdr. Van Maaswaal geboren rond 1686 en het enige wat ik van haar weet is dat zij gehuwd is met Herman Baertman.
2.      Zij krijgen een dochter genaamd Gerritje Baertman die geboren wordt in Arkel en aldaar gedoopt wordt op 8 februari 1711, zij ontmoet Jan de Bruijn. en trouwt in 1732 met hem.

3.      Hun dochter Trijntje Jansdr. de Bruijn wordt gedoopt in Hofwegen (Bleskensgraaf) op 3 mei 1737, na dat zij toestemming heeft gekregen in Ridderkerk op 11 augustus 1755, trouwt ze in Ridderkerk op 3 september 1755 met Cornelis Leendertsz. Bakker.
4.      Zij krijgen een dochter, Leena  Bakker, die gedoopt wordt op 2 augustus 1778 in Ridderkerk,  Leena overlijdt in Ridderkerk op 26 september 1825 en ze huwt in Ridderkerk op 30 april met Adrianus Bakker.
5.      Barbara Bakker is de volgende in de rij, zij is geboren in Ridderkerk en daar gedoopt op 13 oktober 1811, ze  trouwt in Ridderkerk op 14 april 1838 met Hendrik Roos
6.      Hun dochter Adriana Roos  wordt geboren in Ridderkerk op 5 augustus 1842, Adriana overlijdt in Ridderkerk op 1 januari 1905, zij trouwt Ridderkerk op 24 april 1863 met Jan van den Berg uit IJsselmonde.
7.      Dan volgt Dirkje van den Berg, geboren in Ridderkerk 5 februari 1868, zij overlijdt in Barendrecht op 12 januari 1946, zij trouwt met Hendrik Andries Tieleman in Ridderkerk op 17 oktober 1890. Zij krijgen 10 kinderen waaronder:
8.      Pleuntje Tieleman, geboren in Ridderkerk 8 oktober 1891, in Vlaardingen overlijd ze op 10 oktober 1967 en ze trouwt in Ridderkerk  op 4 september 1914 met Adrianus Pieter Streefkerk, ze krijgen 7 kinderen.
9.      Hun 2e dochter is Lijntje Dirkje (Lena) Streefkerk, geboren in Rotterdam op 25 december 1922, ze trouwt met Jan Harte in Vlaardingen, op 20 maart 1946, gaat wonen in Schiedam , krijgt 4 kinderen en overlijd in Den Helder op 2 februari 2002, op de dag dat Prins Alexander zijn Maxima trouwt.
10.  Hun enige dochter, ikke dus, heet Lijntje Dirkje (Lenie) Harte,  geboren te Schiedam op 8 november  1949, trouwen deed ik in Schiedam op 22 januari 1969 met Hendrikus Wilhelmus Maria Holierhoek.We gaan wonen in Den Helder, waar we 2 kinderen krijgen. Later verhuizen we naar een klein dorp onder Den Helder.
11.  Onze dochter Yvonne Elizabeth Maria Holierhoek is de laatste in deze lijn.

3 opmerkingen:

Ineke zei

leuk gedaan. Het is ook de enige lijn die echt helemaal zeker klopt. Hoewel je daar ook vraagtekens bij kan zetten. Omdat vroeger als er kinderen werden geboren van hele jonge dochters deze aan werden gegeven all zijnde een kind van de vader en de moeder. Maar toch blijft het de zekerste lijn. Want het blijft dan toch nog in de vrouweljke lijn.

Strijkplank zei

Mooi dit onderzoek. Zelf weet ik uit ervaring dat er heel veel tijd in gaat zitten.

Unknown zei

Ja en dan kom je er achter dat je genen toch uit een hele andere hoek komen. Wel heel erg leuk om het eens anders te bekijken.